معاون آموزش ابتداری وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود داشت که ۳۴ هزار نفر از آنها شناسایی شده و به مدارس بازگشتند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضوان حکیمزاده امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آذربایجانشرقی اظهار کرد: باعث خرسندی است که از طریق رسانهها افکار عمومی را دریافت کرده و پاسخگو باشیم.
وی در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه یادگیری پایدار یادگیری است که در زندگی به دانشآموزتکالیف درسی پایه چهارم کمک کند و در آینده یکسری معلومات را به حافظه بسپارد، گفت: برداشتن دیوار بین مدرسه و خانه همان یادگیری پایدار است؛ رویکرد اصلی جایگزین تکالیف با مشق شب سنتی است چراکه دانشآموز باید مهارت نوشتن را به جای روخوانی،مهارت و حل مسئله در زندگی یاد بگیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به تکلیف سندی که بنیاد دارد، یکی از برنامههای اصلی این است تا موانعی که باعث میشود دانشآموزان برنامه درسی پایه نهم به جای مهارتآموزی به سمت حافظهپروری برود را حل کند چرا که این دشواریها ناشی از تفکر اشتباه خانواده است که انتظارات زیادی از فرزندان خود دارند و معتقدند که اگر دانشآموزان در آزمونهای تستی برنده شده و به دانشگاههای معتبر بروند،دیگر نیازی نیست که چیز دیگری یاد بگیرند از این رو یکی از کارهایی که ما انجام میدهیم، اصلاح نگرش خانوادهها، برنامه مشترک انجمن اولیا و مربیان است همچنین ارتقاء سواد رسانهای دانشآموزان از دیگر برنامههای وزارت میباشد.
وی افزود: معتقد هستیم که این برنامهها در دوره دبیرستان دیر است و باید دانشآموزان در مقطع ابتدایی این موضوع را یاد بگیرند.
حکیمزاده خاطرنشان کرد: فعالیتهای تربیت بدنی از دیگر نکات قابل توجه میباشد که میتواند به رشد سلامت دانشآموزان و برقراری ارتباطات و تعاملات بین دانشآموزان کمک کند.
طرح بسندگی زبان فارسی برای حمایت از حقوق کودکان دوزبانه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به سوال خبرنگار ایرنا در رابطه با طرح بسندگی زبان فارسی، چنین پاسخ داد: من به عنوان یک فرد دو زبانه معتقد هستم که زبان جزیی از فرهنگ و هویت هر شخص میباشد و همانطور که انسان با آن زبان متولد میشود، باید آن را پاس داشت همچنین حفظ آن جزو وظایف نظام آموزشی آن کشور نیز است به طوری که به فرد کمک میکند تا هویت متمایز و تعلق خود را حفظ کند.
وی متذکر شد: چیزی به اسم طرح بسندگی وجود خارجی ندارد؛ در جلسه مشترکی که برای همکاریهای مشترک بین سازمان کودکان استثنایی برگزار شد، اعلام کردیم که برنامهای داریم که روی یک طرح کار کنیم که آن طرح اهدافی دارد.
حکیمزاده ادامه داد: این خلاف آن چیزی که شاید به دلیل برخی ناآگاهیها و حساسیتها دامن زده شده بود، طرحی که قرار بود به عنوان بسندگی کار شود و هدف آن حفظ هویت کودکان دوزبانه بود، ما به دنبال این بودیم.
وی ابراز کرد: کودکان دو زبانه ما به دلیل اینکه برخی مهارتهای زبان را نداشتند، برچسب دیرآموز نخورند به طوریکه در یکی از استانهای همجوار تهران وقتی که راستی آزمایی کردیم بسیاری از کودکانی که هوش طبیعی دارند و یا باهوش هستند، به اشتباه و به دلیل اینکه نمیتوانستند سوالات را جواب دهند، برچسب دیرآموز خوردند و این اصلا انصاف نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس اصل ۱۵ قانون اساسی کودکانی که به مدرسه میروند، باید بتوانند از آموزش برنامههای درسی به زبان ملی استفاده کنند که آموزش ادبیات زبان مادری در کنار برنامههای درسی آزاد است و ما به دنبال این بودیم با ایجاد اینکه چگونه از ظرفیت زبان مادری و حفظ آن، بتوانیم دانشآموز را از برنامه آموزش ملی بهرهمند سازیم.
وی با تاکید بر اینکه در فاصله بین زمان سنجش تا زمان ثبتنام فاصله تابستان است و ما در این مدت زمان میخواستیم با حفظ بستر زبان مادری،کودک را برای بهرهمندی از آموزش ملی آماده کنیم، گفت: بزرگوارانی که به دلیل نقل قولهای اشتباه به این مسئله دامن زده بودند، به صورت اخلاقی آن را تصحیح کنند و اگر خدایی نکرده و با نیتهای دیگر این موضوعات را مطرح کردند، دیگر مسوول آن من نیستم.
حکیمزاده یادآور شد: من از نمایندگان محترم سوال کردم که ما دنبال همچین برنامهای هستیم که آن نماینده به من اعلام کرد که خیلی خوب است و من سوال کردم که پس چرا علیه ما مصاحبه کردید و او به من گفت که در یک جلسه بودیم و این را اعلام کردند که یک طرح ایجاد شده که زبان دوم را معلولیت برای بچهها میدانند در حالی که فایل ضبط شده آن جلسه وجود دارد و چنین چیزی نبود.
درباره این سایت